Saturday, December 1, 2007

مذكراتي




منذ يومين فتحت دفتر مذكراتي صدفة

وقرأت تلك الصفحات القديمة

فشعرت أنها ليست لي .. وهذا ليس خطي

ليس أسلوبي ... تلك الرعشة الغريبة .. آثار تلك الدموع

أنها ليست مذكراتي بالطبع

إنها مذكرات إنسانة أخرى ... هذا أكيد

قرأت

وضحكت

وبكيت

وتأثرت معها

أيقنت بذلك أني تغيرت تماما عن تلك الفترة ... تغيرت

تلك الجراح التي لم تلتئم .. ولن تلتئم أبداا

تركت في أثرا كبيرا غطى على نفسي ... حتى أني لم أعد أعرف نفسي


قررت أن أنقل لكم سطورا منها

فهي لم تعد صفحات سرية بعد الآن

ولم تعد تخصني

فهي لإنسانة آخرى

غيري





صفحات مختارة من مذكراتي

صفحة كتبت بتاريخ 30- 10 – 2005


مشكلتنا نحن الاثنان أن كل منا لا يعرف بالضبط ماهي حقيقة مشاعره وبالتالي حقيقة مشاعر الطرف الآخر….


إن كل منا له شخصية معقدة لا يقدر هو نفسه على فهمها فما بالك بفهم شخصية الطرف الآخر …. إنه أمر معقد ….


يقال أن الحب الحقيقي هو أن يجتمع شخصان مناسبان لبعضهما في ظروف مناسبة ومهيأة بالسلب أو بالإيجاب …


( أحيانا يكون السلب أكثر تأثيرا كسفر طرف منهما أو عدم موافقة أهلهما .. مثلا ) فهنا يكون العند والتمسك بالطرف الآخر …

أما في حالتنا فأعتقد أننا شخصان مناسبان ولكن لاتجمعنا الظروف .. أي أننا لو كنا في زمان أو مكان آخر أو ظروف


مختلفة … كنا سنجد فرصتنا على الأقل كنا سنصارح بعضنا بحقيقة مشاعرنا من أول حظة…


أحيانا .. – بل كثيرا- ما أشك في حقيقة شعوري تجاهك .. ولا أصدق أيا من الأدلة الواضحة على مشاعرك .. والتي


لاتهمل لحظة في توضيحها لي ..


كثيرا ما أمر بلحظات يأس وأحيانا يغمرني الأمل..


منذ قليل جلست أتذكر كيف تعارفنا ، ومر شريط ذكرياتي أمامي .. تذكرت كيف تقابلنا أول مرة ..


وتذكرت ذلك الشعور الخفى الذي حاصرني وقتها بأني سأعرفك أكثر في يوم من الأيام ..


وابتسمت بشدة وأنا أفكر في كل هذا … وخجلت من نفسي .. لقد تحققت نبؤتي بالفعل …


ولكنني لا أعرف النهاية – ليتني أعرفها –


كم تشبه قصتنا لعبة السلم والثعبان والجزر والمد و أمواج البحر..


ولكن ماهي نهاية تلك القصة الممتعة الجميلة التي نعيشها بكل أفراحها وأحزانها ؟


تلك القصة التي لن أنساها ماحييت – سواء أكانت نهايتها حزينة أو سعيدة – لأنها أطول قصة حب عشتها في حياتي حتى

الآن –


ماهي نهايتها يا ترى؟!


ليتني أعرف ؟!





سأنتظر .. فابتسامتك تطاردني أينما ذهبت …



7 comments:

catroz said...

أيقنت بذلك أني تغيرت تماما عن تلك الفترة ... تغيرت

تلك الجراح التي لم تلتئم .. ولن تلتئم أبداا

تركت في أثرا كبيرا غطى على نفسي ... حتى أني لم أعد أعرف نفسي

..............

كتبت كلام بنفس المعنى ده فى مذكراتى الصيف اللى فات

من و انا فى اعدادى و
لحد دلوقتى بكتب مذكراتى و بحتفظ بيها لنفسى بس

عمرى ما خليت حد يشاركنى فيها او يشوف ايه اللى مكتوب او تفكيرى مع نفسى عامل ازاى

اللى بيعجبنى اوى لما ارجع تانى و اقبل فى الصفحات القديمه
بعيش نفس الاحساس اللى كنت فيه ساعتها
ممكن مؤلم ..بس بيبقى طعمه حلو اوى

مهما كان ساعات كتير ببقى عايزه اليوم ده يرجع تانى
زى ما هو .. معتقدش انى هغير حاجه فيه .. بس عايزة اعيش الجو ده تانى ..:)

عمرى ما كتبتها لغه عربيه فصحى

بس هجرب كده فى مره ..

حلوة مذكراتك اوى ..:)

samo said...

يشرفنى انى فى او زياره ليا اكون اول تعليق

بجد موضوع جميل جداا

اثر فيا

عارفه مش مهم اننا نفهم بعضنا المهم اكتر اننا نخاف على بعض
جميل اوى ان يكون لينا مذكرات ونقراها من فتره لفتره

بتقولى انك لما قريتى المذكرات ضحكتى

اشك بجد اشك ان اول حاجه عملتيها انك ضحكتى

يااااااه
انا لما بقرأ ولو صفحه واحده من مذكراتى (اللى لسه ما تجرأتش على نشرها ) بحس انى رجعت لزمان زمان كنت فيه بحب اتكلم لشخص انا بثق فيه
وما كنش غير نفسى


انا كنت بسمى الكاءن ده (human)

اا مش عايز اطول عليكى

بس بجد مدونه جميله وكلام جميل

واشكرك .. لانك فكرتينى بحاجات وذكريات كنت قربت لنى انسى وجودها فى حياتى

واتمنى ان القصه تكون انتهت على اسعد وجه

§a§a said...

جميل جدا فكرةة المذكرات انا متبعها

وفعلا كل انسان بيتغير وكل فتترة بتعدى

لان لكل فترة ظروفها ومشاكلها

banotetmasr said...

كاتروز منورة والله

وربنا يكرمك

أحيانا بنحس باللحظات دي وكأننا نفسنا نعشها تاني وتالت

بحلوها وبمرها

مهما كانت

وعشان كدة ممكن نكتب مذكراتنا عشان عمرنا ماننسى اللحظات دي ... ويمكن نتعلم منها بعدين

banotetmasr said...

سامو مرسي بجد لزيارتك

منور مدونتي

أنا فعلا ضحكت معاها وبكيت في نفس الوقت

وأنا مبسوطة إن البوست عجبك

أما حكاية إن الحكاية انتهت على أسعد وجه ..... معتقدش

أكيد هكمل المذكرات وأكيد هتعرفوا انتهت على إيه

banotetmasr said...

صاصا

منور بجد

ياااااااه افتكرتني

كويس والله

ومبسوطة إنك متابع

وفعلا كل فترة بتعدي



(مين اللي قال إن اللي فات لو عدى مات

لسه عايشة جوه مني الذكريات )


وإحنا اللي بنتغير

§a§a said...

والله متابع بس انتى بتنزلى موضوعات قليل

وكنت فاكر ان البلوج دا هيكون مش اساساى عشان كدا كنت بدخل على البلوج التانى بأستمرار